De icoon
De Gold Wing staat vandaag bekend als een onmiskenbare motor voor lange afstanden, maar dat was niet altijd zo. De allereerste Gold Wing, de GL1000, werd midden jaren zeventig ontworpen als een supersportmotor. Honda speelde daarmee in op de toenemende vraag naar krachtige motorfietsen in de Verenigde Staten, waar eerder al de CB750 FOUR een enorm succes was geworden. Die motor, gelanceerd in 1969, werd populair in Amerika, maar veroverde ook Japan en Europa. Toch verloor de CB750 na een paar jaar terrein door de komst van concurrerende supersportmodellen, wat Honda ertoe aanzette om iets compleet nieuws te ontwikkelen.
Het antwoord van Honda was de GL1000, een revolutionaire motor met een vloeistofgekoelde, 1000cc boxermotor en een opvallend ontwerp: de benzinetank zat onder het zadel, waardoor het zwaartepunt lager lag, en de vrijgekomen ruimte werd benut voor elektronische onderdelen. De motor werd voor het eerst getoond op de U.S. Dealer Show in Las Vegas in 1974 en maakte daarna ook indruk op motorshows in Keulen en Parijs. Kort daarna begon de productie in Japan en in 1975 kwam de GL1000 eindelijk op de Amerikaanse markt.
Hoewel hij ontworpen was als sportieve tourmotor, veranderde het gebruik ervan al snel. Amerikaanse motorrijders pasten de motor aan naar eigen smaak, met bijvoorbeeld kuipdelen voor meer comfort tijdens lange ritten met z’n tweeën. Zo begon de transformatie van de GL1000 naar een echte grand tourer – een motor voor ontspannen tochten door het uitgestrekte Amerikaanse landschap. Wat begon als een sportieve krachtpatser, groeide uit tot een icoon voor de lange afstand.










Deze Goldwing is nieuw geleverd in Nederland op 30/07/1980 en kent slechts een paar particuliere eigenaren (waarbij de eerste hem van 1980 tm 2017 heeft gehad).
Zoals de foto’s mogelijk laten zien is de motor in een nette staat, optisch als technisch.
De 4 cilinder motor loopt fijn en geeft een fijn vermogen, hij rijdt goed, zeker gezien zijn leeftijd.
Optisch heeft hij zo hier en daar wel wat kleine ouderdoms- en gebruikssporen: wat krasjes op de rood/bruine gespoten delen en wat kleine vliegroest plekjes op het frame. Als je hem als nieuw wilt hebben zou je dit wellicht kunnen laten spuiten.
De uitlaat is nog de originele, echter heeft hij aan de rechterzijde een las-herstelplek zitten (niet direct zichtbaar, maar op het eindstuk aan de onderzijde).
Al met al is het een leuk en origineel exemplaar.








