Stel je een auto voor die luxe, zeldzaamheid en pure Italiaanse flair combineert — dat is de Lancia Kappa Coupé. Tussen 1996 en 2000 zijn er slechts 3.271 exemplaren gebouwd, geassembleerd door Carrozzeria Maggiora in Chivasso. Niet zomaar een coupé, maar een stijlvolle Gran Turismo die je zelden op de weg ziet. Deze versie is uitgerust met de krachtige (schaarse) 3.0 V6 24V Busso, dezelfde motor die je kent uit Alfa Romeo’s topmodellen, en standaard gekoppeld aan een automatische transmissie voor soepel en ontspannen rijcomfort. Het ingetogen, elegante lijnenspel is ontworpen door Centro Stile Lancia en straalt klasse uit zonder overdaad. Hij is krachtig, comfortabel en stijlvol – precies wat je van een echte Italiaanse coupé mag verwachten. Een exclusieve klassieker in wording, klaar voor de liefhebber.
De Lancia Kappa Coupé is ondertussen ook een zeldzame verschijning op de Nederlandse wegen. Volgens de RDW zijn er op 8 januari 2025 104 exemplaren van dit model in Nederland met een kenteken (met en zonder APK). In heel Europa zijn er naar schatting slechts enkele honderden Kappa Coupé’s nog in omloop.
(Om een leuk vergelijk te maken, hij ondertussen zelfs zeldzamer dan de Ferrari 308, Alfa Romeo Montreal, Lancia Fulvia Coupé, Maserati Ghibli of dan de Fiat Dino Coupé;-)




Carrosserie & lakwerk
De buitenzijde is voor het grootste deel van de auto in een nette staat. De zijkant waar je een deukje relatief snel op ziet is verrassend strak. De marine blauwe lak is nog vol van kleur.
Wat lastiger te zien is op de foto’s, is dat de voor als achterbumper wat schadeplekken hebben op voornamelijk de zwarte zier/bumper strippen, en wat kleine lak schadeplekjes hebben op de gespoten delen. Rondom de ramen en rond het schuifdak is gelukkig geen roest te vinden, ook in de kofferruimte en motorruimte niet. Leuke originele puntlasjes zie je hier bijvoorbeeld nog.
De dorpels zijn matig, hier begint namelijk wat roestvorming te ontstaan, zoals bijvoorbeeld aan de linker achterzijde net achter de deur (geen dragend deel). Los van dat het natuurlijk niet mooi is, is het wel aan te raden dit te laten herstellen zodat het niet erger wordt.
De bodem van de auto lijkt verder in een prima conditie.








Interieur
Behoorlijk netjes, en met wat leuke features die je niet veel ziet: stuur met houtinleg, houtinleg op het dashboard en deurkaarten, originele radio(!) en een schuifdak.
Het crème leder is natuurlijk erg licht van kleur, maar verrassend fris om te zien. De achterbank is eigenlijk helemaal gaaf net als de bijrijdersstoel. De bestuurdersstoel heeft wat lichte gebruikssporen. Maar, alle elektrisch verstelbaren functies werken nog. Ook gaat hij bijvoorbeeld elektrisch naar voren automatisch, als je de stoel kantelt om achterin te gaan stappen. Een punt van aandacht is het hemeltjes, die zit wat los.












Technisch
De Busso start goed en loopt fantastisch, ook schakelt de automaat fijn en rustig over. De stuurbekrachtiging voelt trouwens bijzonder fijn, veel soepeler dan ik eigenlijk dacht. Verder remt, stuurt en rijdt hij goed. Je zou er gelijk lekker mee op pad kunnen, maar een onderhoudsbeurt zou hem misschien wel goed doen als je hem als dagelijkse auto gaat gebruiken.










Documenten & historie
Op 08/06/1998 is hij nieuw geleverd door Fiat Lancia dealer Garage Decoopman in België waar hij ook een tijd in onderhoud is geweest, vervolgens op 06/03/2018 geïmporteerd naar Nederland waar hij nu in totaal 2 particuliere eigenaren heeft gehad.
Het mapje met de boekjes zijn er nog bij, inclusief het reparatie setje en 3 sleutels.

