Saab 93 Cabriolet, in Imola Red.
Van de (gelukkig) nog velen Saab 93 cabrio’s die rond rijden zijn de meeste in een vaak chique maar ingetogen kleurstelling, met zo nu en dan een knallende uitzondering, zoals deze in Imola Red. Eerlijk moet ik bekennen dat m’n daily 93 cabrio (met 520.000 km ondertussen) SteelGrey is en toch echt zwaar overwogen heb de rode niet meer weg te doen, want hij is los van zijn unieke kleur ook echt een plaatje qua staat, “zo kom je ze niet veel meer tegen” dacht ik geregeld tijdens het testrijden als poetsen. Maar goed, je kan niet alles bewaren.
Optisch.
De lak is nog zeer vol van kleur en kent minimale krasjes of deukjes. Dat hij zo vol van kleur is, is mede omdat hij een aantal jaar terug helemaal gespoten is, hij straalt er over. Ook heeft hij voornamelijk binnen en droog gestaan, want de bodem als wielkastranden kennen geen sporen van roest wat nog wel eens wil voorkomen bij deze generatie (ook de wat gevoelige plekken zoals bij de reservewielbak en schokbrekers achter zijn mooi vrij van roest).
De kap gaat zonder moeite open en dicht en heeft wat kleine ouderdomssporen maar het doek ziet er verder nog prima uit en kan nog heel wat jaren mee.
Meer detailfoto’s hieronder:
Interieur.
De 93 in kwestie is ooit geleverd met de gewone en vrij platte leren stoelen, deze zijn vervangen voor de stoelen + bank uit een later model Aero. Dit zit top en ze zijn ook verwarmd (wat nog werkt). Echter ligt er nog geen kabelboom voor de elektrisch verstelling. Klinkt onhandig, maar je kan ze wel verstellen (maar heel handig is het dus niet;-). Wel vond ik het dermate tof staan en goed zitten dat ik er voor gekozen heb ze niet te wisselen voor origineel. Eventueel wil ik de set zonder meerprijs terugbouwen naar origineel indien gewenst. De huidige stoelen lijken gebruikt, met wat droogtescheurtjes en gebruikssporen. Verder is het interieur in vrij nette staat met wat gebruikelijke ouderdomsplekken.
Gedetailleerde foto’s:
Technisch.
Hij rijdt als een trein! Het viel me gelijk op dat hij aanzienlijk strakker stuurt dan m’n daily 93 cabrio, dit komt door de Koni veren, wat hem niet oncomfortabel maakt maar wel net even strakker doet sturen. De motor loopt goed en hij schakelt makkelijk door de versnellingen.
De airco is onlangs nog gevuld en werkt zelfs nog! Verder is hij keurig onderhouden door Saab specialist vanderLaan waar jaarlijks de apk’s en beurten zijn uitgevoerd. Je merkt aan het rijden dat er goed op gepast is (recentelijke een nieuwe einddemper, oliebeurt… tour-klaar!)
Hij is daar onlangs nog gekeurd met APK tot 13/08/2026. De huidige tellerstand is 296.000 km.